ponedjeljak, 23. svibnja 2011.

Posjet splitskoj Galeriji umjetnina (2)

PIŠU Nađa Šperac, Ana Šapina i Ivana Duvnjak
Ispravila i uredila: Sagita Mirjam Sunara, v. as.




Papir ubrajamo u materijale koji su jako osjetljivi na svjetlost. Izlaganje dnevnom svjetlu nepoželjno je zbog njegovog intenziteta i visokog udjela UV zračenja. Galerija umjetnina je na "dizajnerski" način riješila ovaj problem: postavljanjem zaštitnih pregrada (panela) s rupicama ispred prozora. (Rupice na panelima asociraju na logo Galerije umjetnina.) Slika desno prikazuje detalj jedne pregrade. Na lijevoj strani slike vidimo prozore koji gledaju prema dvorištu; na suprotnom su zidu izložene grafike.

Na prozorska stakla postavljeni su UV filtri, a između prozora i panela nalazi se zastor.



U izložbenom prostoru Galerije umjetnina nalazi se nekoliko ovlaživača zraka. Nagle i velike oscilacije relativne vlažnosti mogu znatno oštetiti umjetnine, stoga su uređaji za regulaciju relativne vlažnosti od velike važnosti za muzejske zbirke. Ovlaživači zraka su programirani da u zraku održavaju određeni postotak relativne vlažnosti (RV ili RH). Kad se RV smanji, uređaj u zrak 'ubacuje' određenu količinu vlage, sve dok se RV u prostoriji ne 'popne' na određenu vrijednost. Niska RV (ispod 25%) uzrokuje krtost higroskopnih materijala poput kože ili papira. Visoka RV (iznad 65%) također predstavlja problem, jer pogoduje razvoju plijesni i može uzrokovati koroziju metala.



Na fotografiji vidimo klasičnu izložbenu vitrinu – uobičajeni prizor u muzejima, ali sad ćemo se pozabaviti njenom ulogom u preventivnoj konzervaciji.

Galerija umjetnina u Splitu posjeduje lijepu zbirku skulptura Branislava Deškovića. Dio skulptura nalazi se u stalnom postavu. Na lijevoj strani slike vidimo tri skulpture koje su izložene na postamentima, dok je skulptura na desnoj strani slike zaštićena staklom. Razlog zbog kojeg skulptura na desnoj strani ima "poseban tretman" nisu ni njeno stanje, ni nužnost kontrole mikroklimatskih uvjeta, već njena veličina. Druge skulpture su znatno veće, što umanjuje opasnost od krađe. Manju skulpturu treba fizički zaštititi, zato se nalazi u vitrini.

U pravilu bi se svi manji predmeti, kao i oni vrjedniji i osjetljiviji, trebali posebno izlagati u zaštićenim vitrinama. Naravno, splitska Galerija umjetnina primjenjuje i druge mjere zaštite od krađe: imaju čuvara i sustav video-nadzora.

Nema komentara:

Objavi komentar