nedjelja, 29. svibnja 2011.

Semestralni projekti: od Splita do Novog Travnika

UVOD Sagita Mirjam Sunara, v. as.


Studenti su na početku ljetnog semestra trebali odabrati neku zbirku umjetnina, arheološki lokalitet ili "problematično" kulturno dobro. Zadatak je bio: identificirati oštećenja, prepoznati uzroke propadanja i ponuditi rješenja za sprečavanje ili usporavanje tog procesa.

Teme semestralnih projekata prezentirali su prije nekoliko tjedana, a za 15 dana svaki će od njih održati 10-minutno predavanje uz PPT-prezentaciju. Završni elaborat trebaju predati krajem lipnja; tad im se upisuje ocjena iz kolegija Preventivna konzervacija 1. Sažetke projekata objavit ću u ovom i idućem postu. Teme su raznolike: od zaštite graditeljske baštine do spašavanja ugroženih muzejskih zbirki.

- - -


Nađa Šperac: Kako prezentirati crkvicu sv. Trojice?

Moj semestralni projekt uključuje preventivnu zaštitu i primjeren(ij)u prezentaciju predromaničke crkvice sv. Trojice u Splitu. Držim da je najveći problem ovog spomenika zapuštenost njegovog okoliša te nebriga i nezainteresiranost ljudi i institucija koje bi se o njemu trebale brinuti.

Moj plan predviđa zamjenu morta u fugama (vapneni ili vapneno-akrilni mort umjesto cementa) i uklanjanje raslinja s fasade. Iako je spomenik u prošlom stoljeću obnovljen, okoliš je jako zapušten. Osim uređenja okoliša i uvođenja novih sadržaja (dječje igralište, park i sl.), smatram da je nužno urediti prilazni put crkvi te informirati građane o njenoj vrijednosti, možda postavljenjem info ploče u blizini.




Emilija Vranković: Ad basilicas pictas - zakopati da bi se spasilo

Kao semestralni rad za kolegij Preventivna konzervacija 1 izabrala sam arheološki lokalitet Ad basilicas pictas. Riječ je o značajnom antičkom, starokršćanskom i srednjovjekovnom nalazištu koje je jedan od glavnih dokaza da je na prostoru Dioklecijanove palače postojalo starije naselje. (Ako vas zanima povijest lokaliteta, pročitajte članak Lane Kekez "Ad basilicas pictas" objavljen u online časopisu In situ.)

Lokalitet je danas u lošem stanju. Iako se nalazi nadomak povijesne jezgre grada i u blizini vrlo prometne ceste, skriven je od očiju javnosti. Nalazi se u 'provaliji' između parkirališta i stambenih zgrada. S istočne strane – one koja gleda na cestu – zagrađen je drvenom oplatom.

Prilikom posljednjih arheoloških istraživanja i konzervatorskih zahvata, iznad krsnog zdenca podignuta je privremena zaštitna konstrukcija. Kako je krov oštećen, konstrukcija je izgubila svoju funkciju pa je krsni zdenac danas obrastao u korov. Lokalitet je postao odlagalište kućnog otpada, starih automobilskih guma, boca... Ne postoji info tabla ili barem natpis koji bi ljude uputio na to da se radi o vrijednom kulturno-povijesnom spomeniku.

S obzirom na sadašnje stanje, držim da bi bilo najbolje ponovno zatrpati arheološke nalaze - tako će se spriječiti njihovo daljnje uništavanje. Druga je opcija ponovno uređenje, primjerena prezentacija i redovito održavanje lokaliteta, no to iziskuje veća financijska ulaganja.



Nives Mijić: Bolje spriječiti nego liječiti!

Tema mog semestralnog projekta je preventivna zaštita oltarnih slika u crkvi sv. Frane na Rivi. Iako većina umjetnina trenutno ne pokazuje znakove starosti, zbog neprikladne rasvjete, naglih i izraženih oscilacija vlage i temperature u crkvi te paljenja svijeća na oltaru, do njih će neminovno doći. Moj zadatak je izraditi prijedlog za čuvanje svake umjetnine, odnosno dati smjernice koje će osigurati da do tih promjena dođe što kasnije. Konačno, ovo je jedan od temeljnih ciljeva preventivne konzervacije: sprječavanje i usporavanje propadanja.

Nadam se da ću uspjeti razgovarati i s pokojom časnom sestrom kako bih saznala kako čiste i čuvaju umjetnine. Valjda ću tako i kod njih, koje svakodnevno brinu za vrijedni crkveni inventar, pobuditi svijest o važnosti (primjerene!) preventivne zaštite.



Ana Šapina: SOS za travničku "Baštinu"

Za temu semestralnog projekta izabrala sam Zavičajnu zbirku "Baština", muzej smješten u selu Rankovići pored Novog Travnika. Muzej je osnovan prije osam godina i raspolaže velikim brojem arheoloških, etnografskih, umjetničkih i drugih predmeta. U muzejskoj zgradi nalaze se povijesno–arheološki, etnografski i galerijski postav, knjižnica, fototeka i improvizirani depo. Ispred muzeja je botanički vrt.

U muzeju trenutno nije zaposlena niti jedna osoba; sve poslove obavlja jedan volonter. Uvjeti u kojima se muzejski predmeti čuvaju daleko su od idealnih. Kroz zidove prodire vlaga, temperatura i relativna vlažnost jako osciliraju, osvjetljenje nije prikladno, jednako tako ni način na koji su predmeti izloženi. Muzej nije primjereno prezentiran pa gotovo da i nema posjetitelja. U lokalnoj zajednici nije razvijena svijest o njegovoj vrijednosti.

Cilj ovoga projekta je predložiti rješenja za poboljšanje uvjeta u kojima se umjetnine čuvaju te osmisliti načine prezentacije i popularizacije muzeja.

Nema komentara:

Objavi komentar